SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.15 número2Pseudociencias: una nueva amenaza al proyecto humanista secularEl cacicazgo de la guaranga de los mitimaes yungas de Huamachuco (Perú) y la lucha entre dos autoridades étnicas por el poder, siglo XVII índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

  • No hay articulos citadosCitado por SciELO

Links relacionados

  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO

Compartir


Desde el Sur

versión impresa ISSN 2076-2674versión On-line ISSN 2415-0959

Resumen

LOVON, Marco  y  NOLAZCO, Luis. Teaching the Aymara language on YouTube: Activism, attitudes and linguistic ideologies. Desde el Sur [online]. 2023, vol.15, n.2, e0027.  Epub 25-Abr-2023. ISSN 2076-2674.  http://dx.doi.org/10.21142/des-1502-2023-0027.

YouTube is a space for the dissemination of languages. In this article, we study the discourses on the teaching and learning of Aymara on the social network called YouTube, in videos created by institutions, independent groups and users in general in Bolivia. For this purpose, a discursive analysis of the comments made by cybernauts or followers is carried out. The research concludes that this is a case of linguistic activism in social networks, which is valued by their followers, while transmitting criticisms based on linguistic ideologies about language and its use.

Palabras clave : Aymara; teaching-learning; YouTube; linguistic activism; linguistic ideology.

        · resumen en Español     · texto en Español     · Español ( pdf )