SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
 número69«Perú, madrastra de tus hijos» (Historia general del Perú, I, XXXVIII): una nota filológica y la fortuna de una frase en la cultura peruana«I SE HAN SAJADO LAS CARNES»: sexualidad femenina y enunciación cosmista en Ande de Alejandro Peralta índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

  • No hay articulos citadosCitado por SciELO

Links relacionados

  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO

Compartir


Boletín de la Academia Peruana de la Lengua

versión impresa ISSN 0567-6002versión On-line ISSN 2708-2644

Resumen

VENTURA VASQUEZ, Williams Nicks. The romantic heritage in the theater Los conquistadores (1906) by José Santos Chocano. Bol. Acad. peru. leng. [online]. 2021, n.69, pp.37-55. ISSN 0567-6002.  http://dx.doi.org/10.46744/bapl.202101.002.

At the beginning of the 20th century, the literate sector and the popular crowd accepted the marvellous resonance of the descriptive and orchestral verses of José Santos Chocano y Gastañodi (1875-1934). As years passed, critics focused only on the superficiality and emphatic sonority of his compositions, leading to a massive lack of interest in the readers. It is not surprising, then, that his theatrical works have not been properly studied. In this sense, from an approach based on the manipulation of rhythm and theatrical semiology, we consider it important to review the play Los conquistadores (1906). The aim of this paper is to prove that Chocano does not improvise in the theatrical elaboration process of this historical drama, but rather he presents the romantic influences with a certain modernist attitude.

Palabras clave : José Santos Chocano; theatre; rhythm; semiology; Los conquistadores.

        · resumen en Español | Francés     · texto en Español     · Español ( pdf )