SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.75 issue1The adult young education and the chemistry education in Mato Grosso, BrazilModification of didactic technical in a subject of Organic Chemistry author indexsubject indexarticles search
Home Pagealphabetic serial listing  

Services on Demand

Journal

Article

Indicators

  • Have no cited articlesCited by SciELO

Related links

  • Have no similar articlesSimilars in SciELO

Share


Revista de la Sociedad Química del Perú

Print version ISSN 1810-634X

Rev. Soc. Quím. Perú vol.75 no.1 Lima Jan./mar. 2009

 

ENSEÑANZA DE LA QUÍMICA

 

Uso de la metodología de aprendizaje basado en problemas (ABP) para el aprendizaje del concepto de periodicidad química en un curso de Química General

Using problem-based learning (PBL) for learning the chemical periodicity concept in a General Chemistry course

 

Patricia Morales Bueno1

1 Departamento de Ciencias - Sección Química, Pontificia Universidad Católica del Perú, Av. Universitaria 1801, San Miguel, Lima 32, Perú, pmorale@pucp.edu.pe

 


RESUMEN

En la Educación Universitaria existe un importante consenso en relación a que la formación de los nuevos profesionales debe implicar el uso de estrategias metodológicas que den prioridad al desarrollo de habilidades de pensamiento que ayuden a los estudiantes a desarrollar al máximo su potencial intelectual. La metodologia de Aprendizaje Basado en Problemas (ABP) es una propuesta que se aproxima cercanamente a esta nueva visión de la educación superior. Una modalidad híbrida ABP se implementó en la unidad "Configuración Electrónica y Tabla Periódica" del curso Química 1, de las especialidades de Ciencias e Ingeniería de la Pontificia Universidad Católica del Perú. La comparación de los puntajes obtenidos en una prueba de evaluación de la unidad, por estudiantes de un grupo experimental y un grupo control, mediante la prueba t de muestras independientes, permitió identificar diferencias estadísticamente significativas favorables al primer grupo. El análisis por regresión lineal, tomando como variable dependiente los puntajes obtenidos en la prueba por los estudiantes del grupo experimental y, como variable independiente el promedio de los puntajes obtenidos en las actividades y en el problema ABP, permitió identificar y cuantificar la capacidad predictiva de este último con respecto al aprendizaje logrado.

Palabras clave: ABP, pensamiento crítico, pensamiento creativo, aprendizaje colaborativo.

 


ABSTRACT

In higher education there is a consensus about the formation ofthe new professionals should involve the use of methodological strategies that give priority to developing thinking skills that help students to develop their maximum intellectual po ten ti al. The Problem-based Leaming (PBL) methodology is a proposal that closely approximates to this new vision of higher education. A hybrid PBL model was implemented in unity "Electronic Configuration and Periodic Table" of Chemistry 1, first year course in the Science and Engineering curriculum ofthe Pontifical Catholic University ofPeru. Comparing the scores obtained for students in an experimental group and a control group in a test for assessing the unit, using independent samples t test, allowed us to identify statistically significant differences in favour of the first group. The linear regression analyses, taking as the dependent variable the test scores of students in the experimental group and as independent variable average scores obtained in the activities and the PBL problem, allowed us to identify and quantify the predictive ability ofthe latter with respect to achieved leaming.

Key words: PBL, critical thinking, creative thinking, collaborative learning.

 


 

Texto completo en PDF:

http://www.scielo.org.pe/pdf/rsqp/v75n1/a15v75n1.pdf